Формування каліграфічних навичок у першокласників із ДЦП.

 
 

Формування каліграфічних навичок у першокласників із ДЦП.




Формування каліграфічних навичок у першокласників із ДЦП

учитель - дефектолог Чорна І.В.

 

      У статті "Вчимося писати букви»" (defektolog.io.ua) надані рекомендації щодо навчання письму букв  дітей з особливими освітніми потребами, у тому числі ДЦП, які відчувають значні труднощі, що призводить до «невстигання у формуванні графічних навичок».

     Проте, цей період поступово проходить, дитина вже знає (майже самостійна) як пишуться букви, і навіть пише нескладні слова. Та, педагоги і батьки помічають, що її письмо "не красиве". Саме в цей період можна розпочати більш детальну роботу над чистописанням.

     Звернемося до педагогів - новаторів. Що вони говорять про каліграфію.

Д.Ельконін висуває положення про те, що графічнв навичка - є дія автоматична. Формування зорового образу букви - головне у майбутньому письмі, тому роботі над ним потрібно приділяти чималу увагу. Починати формувати навички зєднання букв потрібно при умові дотримання дитиною алгоритму: "пишеш букву, думай, де почнеться писатись наступна буква".

О.Потапова вважає, що поняття про букву формується через відчуття. Педагог виділяє 3 етапи у навчанні: етап розвитку мязової памяті (штрихування), етап розвитку тактильної памяті (використовувати букви з наждаку), етап роботи над нахилом букв ( використання кальки та трафаретів).

В.Одєгова пропонує упродовж навчання  використовувати вправи з дібної моторики для розігріву мязів пальців; вправи на зорово - рухову координацію (спільне і відмінне у елементах букв, прослідковування очима, поелементне написання букв та написання у повітрі, асоціації з назвами елементів).

М.Стрижакова пропонує рухатись від малюнку до букви: у малюнках діти виконують завдання, повязані з елементами написання букв, ліній, а також робота у рядку (діти пишуть палички, педагог показує як їх можна поєднати у букви).

Всі ці завдання педагоги пропонують проводити у букварний період із дітьми, що не мають особливих підходів до навчання. Отже, для педагогів - дефектологів це підказка: не зупинятись на досягнутих результатах і продовжити корекцію розвитку графічних навичок, приділяючи цьому достатньо уваги.

     Підхід до каліграфічних хвилинок повинен бути індивідуальним і залежати від навичок дитини та її когнітивних здібостей. Пропоную свій варіант каліграфічних хвилинок.

1. Букви колеса.  

У нашому авто живуть колеса.

 Вони є навіть у велику Олеся.

Це букви - колеса: о, а, ю...

Вони радісні, кругленькі, смішні,

Веселі і трішки товстенькі.

а ф аф фа

б е бе еб

в о а во ов ва

с ю в сю юс вс

ь є о ьє є

2. Букви гачки.

Букви л я к - крючки, дуже схожі на гачки.

Спілкування без гачків не має,

Хто цих букв не знає, той не розмовляє.

Букви нас зачарували…ми вас знаєм, ми вас упізнали.

г п го гп

р ч рч чр

т п  тп пт

і к ік

н я ня ян

бм км ол

3. Букви качелі.

Букви щ ц й гойдаються

Неначе на каруселях катаються.

Качелі – каруселі ч и щ –

Спробуй розсміши,

А краще в зошиті їх гарно пиши.

и й ий

ш и ши иш

ц ци щ щи

4. Букви хвости.

Кре – кре скрекотушка скрекотала.

Крила розкрила – в ліс полетіла.

Сорока – білобока водички попила –

Хвіст загубила.

Д з у – букви хвости,

Спробуй такий хвостик знайди.

Довгий хвіст сороку прикрашає,

Ти букви пиши – хай сорока літає.

з д дз зл

у д ду ум

5. Букви жуки.

Повзають, але не черв’яки.

Літають букви жуки.

Вони ніби крильця мають,

Жу-жу-жу жуки співають.

Букви жуки необхідні словам

Без них не зрозуміло, що кажуть вам.

ж х жо хе

6. Букви шапки Р П Т Ро Гл

7. Букви булки Б Д Бо Бл Де Дм В Во

8. Букви носи І К Ні Ко Кл Нє

9. Ігри:

«Гусеничка» - написання окремих букв чи слів побуквенно у кільцях гусениці.

« Скринька знахідок» - знаходження букв з однаковими елементами, розміщених на картках.

«Будь уважним» - виправлення помилки у написанні букви, дописування недостаючого елемента букви, вставлення пропущеної букви, відновлення з’єднання. (Увага! Завдання на виправлення помилки використовувати обережно, так як деякі діти запам’ятовують неправильне .)

«Запиши букву за описом».

Віршики від вихователя О.Шенчуковської. Бажаю успіхів!.

Буду вдячна за відгуки.(irapedagog@ukr.net)



Создан 27 июл 2014



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником