Передбачити подальші можливості дитини - дошкільника з ДЦП батьки можуть самі

 

Передбачити подальші можливості дитини - дошкільника з ДЦП батьки можуть самі




 

(Для Вас, батьки)   Кожна мама оцінює можливості своєї дитини адекватно, адже вона завжди поряд із дитиною. Проте, не варто поспішати і форсувати можливості малюка, головне - послідовно, поетапно, цілеспрямовано рухатись уперед, долаючи перешкоди і закріплюючи набуті знання. Кожне знання та уміння повинно перерости у навичку дитини. Це буде розвиток.

Спробуйте уточнити, на якому етапі  розвитку Ваша дитина, чи нічого ви не пропустили, чи на все звернули увагу.

                                                Моторний розвиток дошкільника

 

 Відставання в моторному розвитку затримує загальний пізнавальний розвиток, про це можна судити з наступних показників:

 

Виникнення руху

Розвиток в нормі

Вплив на розвиток дитини.

Утримання голови

3міс

Сприяє подальшій орієнтації у просторі, координації.

Сидіння

6-7міс

Сприяє розвитку кординації, функції хапання. Сидіння тісно пов’язане з вмінням утримувати голову.

Повзання

7міс

Сприяє координації, мисленево – зорово – просторовій увазі при формуванні послідовності руху: рука - нога, увага та мислення.

Прямостояння

9-10міс

Сприяє загальному розвитку мислення, так як дитина випрямляється, може діяти з предметами, , бачити їх у просторі…

Ходьба

з 1року

Активніше, ніж прямо стояння сприяє пізнанню навколишнього.

Складні моторні акти

До 3р

Необхідні для самообслуговування, письма, тощо.

 

 

ДЦП – не прогресуюче захворювання, і те, що дитина не вміє чи не може сьогодні, з віком саме не з’являється. Також вона обмежена в контактах з однолітками та в діях з предметами, а отже   не набуває навичок та умінь. З віком вимоги до виконання і самообслуговування збільшуються, а не навченість, чи нерозвиненість, залишаються такими ж. Такі особливості впливають на формування особистості.

 

І. Розвиток довільних рухів.

У дитини з ДЦП послідовність і темп дозрівання рухових функцій порушені. Розвиток рухів тримається на наявності вроджених рефлекторних формах рухової активності. Які це рефлекси? Хапальний. Долоня торкається предмета – реакція хапати, доторкування ступнями веде до рефлексу відштовхуватися (повзання). Проте ці реакції не є довільними і не ведуть до довільних хапань чи повзання. Справжнє повзання починається не з ніг, а з рук: дитина тягнеться до предмета, переступає руками і робить рух вперед. Ці рухи виникають під час взаємодії з дорослим. Якщо після 6 міс довільний рух повзання не виникає, можна говорити (вказувати) про враження зони кори головного мозку. Розвитку дії хапання сприяє відведення великого пальця ( це вказує на правильний розвиток головного мозку , його дозрівання), цей рух можливий за умови зорового контролю з боку дитини.

Якщо у дітей з ДЦП в ранньому віці відмічається патологічний стан кисті рук: недостатня чи відсутня зорово – моторна координація, хапання і маніпуляція предметами, ослаблені функції розгинання пальців, протиставляння великого пальця іншим, то в старшому віці - порушені тонкі диференційовані рухи пальців, що заважає формуванню навичок самообслуговування, зображення, письма.

Етапи становлення моторики:

-    розкриття кисті

-    довільний захват кистю (долонний, пучковий, пінцет ний)

-    протиставлення пальців, дії з предметами та маніпуляції,

-      диференційовані рухи рук.

Долонний: дитина бере предмет, підхвачуючи його пальцями (пальці і долоня низько до столу, наче «погладжує»). Кінчик олівця направлений до мізинця. В цей час можна починати роботу над захватом олівця, правильним укладанням його в руку та   малювання горизонтальних і вертикальних ліній. Слід привчати пальці правильно утримувати олівець, особливо при гіперкінезах, фіксуючи руки разом з олівцем резинкою(  олівець має бути товстим і тяжким). Так само слід фіксувати руку, голову, зап’ястя,  закріплювати папір.

Пучковий: захват і утримання 3 пальцями. В цей період можна давати пензлик. Привчати дитину до даного виду захвату слід довго, проте, пам’ятати: дитина буде утримувати так, як їй зручно .

Пінцет ний: захват і утримання 2 пальцями (пучками чи кінчиками). Це час для роботи  з пластиліном, аплікацією, намистинками, дрібними предметами.  Важливим є робота з розвитку дрібної моторки, направлена на активну діяльність  3 пальців.

 

ІІ. Проблема відчуття руху (кінестезії).

     Розвиток рухової функції  пов'язаний з відчуттям. Відчуття відбувається за допомоги рецепторів, які є в м’язах, зв’язках.., вони передають інформацію в кору головного мозку . Так як ці відчуття порушені, то маємо труднощі у визначенні( відчутті) положення свого тіла у просторі, збереженні рівноваги, координації  та  у напрямку руху (треба рухати вперед, а відчуття неначе в сторону). Така ситуація утруднює спілкування з навколишнім, формування самообслуговування, артикуляції…

 

У Вас все обовязково вийде якнайкраще! Успіхів!

Матеріал підготувала дефектолог І.Чорна та лікар невропатолог О.Золоткова


 



Обновлен 21 окт 2013. Создан 13 окт 2013



  Комментарии       
Имя или Email


При указании email на него будут отправляться ответы
Как имя будет использована первая часть email до @
Сам email нигде не отображается!
Зарегистрируйтесь, чтобы писать под своим ником